Naar schatting is pas 30 procent van de landbouwvoertuigen op 1 juli geregistreerd. Dat blijkt uit cijfers van de Dienst Wegverkeer (RDW). Er zijn grote regionale verschillen; vooral Friesland en Zuid-Holland blijven achter.
In Friesland en Zuid-Holland zijn respectievelijk 17 en 21 procent van de (land)bouwvoertuigen geregistreerd. Dat is in Gelderland 43 en Limburg 42 procent. Ook Noord-Brabant ‘doet het relatief goed’ met 37 procent, ziet RDW. Wat de verklaring is voor het verschil weet de Dienst Wegverkeer niet precies. ‘Opvallend is wel dat er veel meer registraties gedaan worden als het slecht weer is dan bij goed weer’, meldt de dienst. In totaal is een op de drie (land)bouwvoertuigen geregistreerd. Vooral de werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen blijven achter, volgens de RDW.
Trekkers, aanhangwagens en getrokken machines
Naar schatting zijn nu 164.000 van de 550.000 voertuigen geregistreerd (30 procent). Het gaat om 100.000 trekkers, 43.000 aanhangwagens en getrokken machines en 21.000 zogeheten ‘motorrijtuigen met beperkte snelheid’ (MMBS).
Alle (land)bouwvoertuigen met een registratieplicht moeten voor 1 januari 2022 bij de RDW geregistreerd zijn om nog de openbare weg op te mogen. Dat kan via de website van de RDW voor 18 euro. Daarna is registratie alleen nog mogelijk na een duurdere keuring bij de RDW. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 2022 niet meer de weg op.
VIN aanleveren
Het bleek voor de aanvragers in het begin lastig om de goede gegevens aan te leveren als het chassisnummer, de handelsbenaming en het type, erkent RDW. ‘Het gaat om zo’n diverse groep voertuigen van diverse bouwjaren dat niet altijd eenduidig is waar de gegevens staan.’ Vooral het chassisnummer, ofwel het Voertuig Identificatie Nummer (VIN), is belangrijk.
RDW maakt zich zorgen over de groep motorrijtuigen met beperkte snelheid. Dat zijn voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden. Het gaat dan onder meer om om hoogwerkers, graafmachines, wielladers en heftrucks. Maar ook om zelfrijdende oogstmachines, toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en ‘teruggekeurde’ voertuigen. 21.000 van de verwachte 130.000 voertuigen zijn geregistreerd. Dat is ongeveer 16 procent. RDW vraagt zich af of iedere eigenaar zich realiseert dat hij zijn voertuig moet laten registreren en zich goed moeten informeren.
Onduidelijkheid registratieplicht
Uit contact met de eigen klantenservice merkt de RDW dat er nog misverstanden over de registratieplicht zijn. Zo is registratie nodig als het (land)bouwvoertuig harder dan 6 km/u rijdt, niet pas vanaf 25 km/u. Ook moet een voertuig geregistreerd worden als het (land)bouwvoertuig op de openbare weg komt, ook als dat een landweg is. Net als een korte oversteek van het ene naar het andere veld of een openbaar deel van het eigen terrein.
Een kentekenplaat is na registratie alleen nodig voor gebruikte (land)bouwvoertuigen die 25 km/u of harder rijden. Alle (land)bouwvoertuigen moeten vanaf 1 januari 2025 een kentekenplaat voeren. In overleg met de branche neemt de RDW maatregelen om meer eigenaren te motiveren hun voertuig te registreren. Zo is de communicatiecampagne uitgebreid, zijn specifieke doelgroepen gemaild en vraagt de RDW dit najaar op een aantal beurzen aandacht voor tijdige registratie.
Kentekenplaat nodig?
Via LTO Ledenvoordeel krijgt u bij de Alliance Automotive Group Benelux (o.a. Brezan en Staadegaard TC) maar liefst 35% korting op uw kentekenplaten. Kijk snel voor meer informatie en een handig stappenplan:
Meer over kentekenplaten
Bron: Nieuwe Oogst