Selecteer een pagina

Ruim 200.000 meer landbouwvoertuigen geregistreerd dan verwacht

door | 31 januari 2022

In 2021 zijn er bijna 750.000 registraties aangevraagd voor landbouwvoertuigen, zo meldt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Dat is ver boven de verwachting van RDW. Met dit resultaat is LTO Nederland tevreden. Het onverwacht grote aantal komt mede door de communicatie vanuit LTO Nederland.

Door de wetswijziging die in 2020 werd aangenomen om te voldoen aan de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen kwam er een registratie- en kentekenplicht. Dankzij LTO Nederland is in de wetswijziging vastgelegd dat de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen 40 kilometer per uur wordt.

Een ander punt dat LTO Nederland binnenhaalde, is dat de toegang tot N-wegen wordt verbeterd waardoor kernen van dorpen en steden kunnen worden vermeden en landbouwverkeer veiliger op de bestemming kan komen. Ook komt er één loket voor ontheffingverlening en worden de kosten voor registratie van bestaande landbouwvoertuigen zo laag mogelijk gehouden.

Registratiejaar
Voor het registreren van de bestaande landbouwvoertuigen is een jaar de tijd genomen. In dat jaar golden er beperkte kosten voor registratie à 18 euro per voertuig. Om de leden op weg te helpen bij de registratie, heeft LTO Nederland een instructievideo en een handige Wegwijzer gemaakt. Van beide hulpmiddelen is veel gebruikgemaakt.

Halverwege afgelopen jaar bleef het aantal registraties fors achter bij de verwachtingen. Om ondernemers te stimuleren de landbouwvoertuigen binnen deze conversieperiode te registreren, is de communicatiecampagne vanuit de RDW in samenwerking met LTO Nederland en Cumela geïntensiveerd. Deze campagne heeft succes gehad. Uiteindelijk zijn in 2021 bijna 750.000 landbouwvoertuigen geregistreerd, 210.000 meer dan waar RDW op had gerekend.

VIN-inslag op locatie
Een veelvoorkomend knelpunt bij de registratie bleek het ontbreken van een Voertuig Identificatie Nummer (VIN) op de landbouwvoertuigen, vooral bij het getrokken materieel. Omdat een VIN-nummer noodzakelijk is om de voertuigen te kunnen registreren, hadden ondernemers de keuze om of naar een RDW-keuringsstation te gaan voor de inslag van een nummer of om de RDW op het bedrijf langs te laten komen.

De eerste optie was bij de grote afstand tot een keuringsstation niet altijd een optie en de tweede optie kostte extra geld in verband met voorrijkosten. Om die redenen organiseerde LTO Nederland, Cumela en de RDW regionale ‘inslagdagen’ voor VIN-nummers.

Coulance tot 1 juli 2022
Door het grote aantal aanvragen kort voor de deadline was het voor de RDW niet mogelijk om alle aanvragen op tijd af te ronden. Om te voorkomen dat ondernemers hierdoor hun ongeregistreerde voertuig moeten laten staan is er gelobbyd voor een coulancebeleid. Overeengekomen is dat tot 1 juli 2022 geen boetes worden uitgedeeld bij ongeregistreerde landbouwvoertuigen op de openbare weg.

In dit extra half jaar tijd verwacht de RDW alle aanvragen voor de registratie van landbouwvoertuigen af te ronden. De coulance geldt overigens alleen voor de handhaving op de registratieplicht. Een landbouwvoertuig moet op de weg bijvoorbeeld nog altijd voldoen aan de verzekeringsplicht. Ook mag er met een ongeregistreerd landbouwvoertuig niet harder worden gereden dan 25 kilometer per uur. Harder rijden tot 40 kilometer per uur is alleen toegestaan als het voertuig is voorzien van een kentekenplaat.

Bent u lid van LTO Noord, ZLTO, LLTB of POV? Regel dan eerst uw registratie bij de RDW en bestel dan via LTO Ledenvoordeel uw kentekenplaten en ontvang 35% korting.

Bekijk uw voordeel

Bron: Nieuwe Oogst