Veel ondernemers ontvingen onlangs de jaarlijkse afrekening van hun energiekosten of de eerste factuur van een nieuwe leverancier. Maar klopt deze wel? Het gaat vaak om grote bedragen en dan kan het zinvol zijn om een deskundige de energierekening te laten checken.
Zakelijke afnemers krijgen vaak een complexe (jaar)afrekening van hun energieleverancier en bij teruglevering, door bijvoorbeeld een zonnepanelen, wordt deze rekening nog veel ingewikkelder. Patrick Konings adviseur bij Full Power Support ziet dat er regelmatig fouten in de factuur staan. Een leek ziet die al snel over het hoofd, terwijl je ze meestal makkelijk kunt laten corrigeren door de energieleverancier. Konings: ‘Voor veel ondernemers is zo’n rekening abracadabra. Het is een opsomming van regels met verschillende tarieven, opslagen, belastingen en overige kosten, waardoor het niet erg overzichtelijk is. Daarom kan er ook snel een foutje insluipen, bijvoorbeeld omdat de leverancier per ongeluk het verkeerde tarief heeft overgenomen of dat de volumes van de meters niet goed zijn doorgekomen.’ De adviseurs sluiten wekelijks energiecontracten af en weten uit ervaring heel goed waar je op moet letten en bij welke posten het weleens mis gaat. Voor bedrijven met een hogere energierekening kan het dus de moeite zijn om er naar te laten kijken. LTO-leden kunnen hun factuur via een eerste quick scan laten checken voor 80 euro door een specialist van Full Power Support.
Meer informatie: Advies bij zonnepanelen – LTO Ledenvoordeel