Alle (land)bouwvoertuigen met een registratieplicht moeten voor 1 januari 2022 bij de RDW geregistreerd zijn om nog de openbare weg op te mogen. Uit cijfers van de RDW blijkt dat naar schatting pas 30 procent van de landbouwvoertuigen geregistreerd is.
Vooral de werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen blijven achter. En zonder kentekenbewijs mag een landbouwvoertuig vanaf 2022 niet meer de weg op. Het online registreren van land- en bosbouwtrekkers, land- en bosbouwaanhangwagens, verwisselbare getrokken uitrustingsstukken, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines is mogelijk tot het eind van het jaar. De registratie kost nu 18 euro per kenteken. Na 31 december 2021 moet een voertuig worden gekeurd bij de RDW, voordat het kan worden geregistreerd en ben je dus meer geld kwijt. Naar schatting zijn nu 164.000 van de 550.000 voertuigen geregistreerd, wat betekent dat tweederde nog geregistreerd moet worden.
VIN zorg voor oponthoud
Wat vooral voor oponthoud lijkt te zorgen is de verplichte foto van het typeplaatje met daarop het duidelijk leesbare Voertuig Identificatie Nummer (VIN). Het blijkt voor sommige aanvragers lastig om de goede gegevens te vinden en aan te leveren zoals bijvoorbeeld het chassisnummer, de handelsbenaming en het type, erkent de RDW. ‘Het gaat om zo’n diverse groep voertuigen van diverse bouwjaren dat niet altijd eenduidig is waar de gegevens staan.’ Vooral het chassisnummer, ofwel het Voertuig Identificatie Nummer (VIN), is belangrijk.
Onduidelijkheid
Ook merkt de RDW uit contact met de eigen klantenservice dat er nog veel misverstanden over de registratieplicht zijn. Zo is registratie nodig als het (land)bouwvoertuig harder dan 6 km/u rijdt, niet pas vanaf 25 km/u. Alleen getrokken voertuigen met een maximale constructiesnelheid van minder dan 25 km/u hoeven niet te worden geregistreerd. Ook moet een voertuig geregistreerd worden als het voertuig op de openbare weg komt, ook als dat een landweg is. Of bijvoorbeeld bij een korte oversteek van het ene naar het andere veld of een openbaar deel van het eigen terrein. Een kentekenplaat is na registratie alleen nodig voor gebruikte (land)bouwvoertuigen die 25 km/u of harder rijden. Alle (land)bouwvoertuigen moeten vanaf 1 januari 2025 een kentekenplaat voeren.
Bij ruim 100 vestigingen
Op onze website vindt u een handige wegwijzer, waarmee u makkelijk kunt zien of uw voertuig een registratie- en/of kentekenplicht heeft. LTO-leden krijgen 35% korting op kentekenplaten bij de Alliance Automotive Group Benelux en deze zijn op te halen bij alle vestigingen van PartsPoint. Onlangs hebben onder andere Brezan, Staadegaard TC en Dabeko de krachten gebundeld en gaan samen verder onder de naam PartsPoint. Met ruim 100 vestigingen is er altijd één bij u in de buurt.
Meer over de registratie en kentekenplicht