Privacy-eisen bij ‘Aanbod op maat’
De colporteur, de persoon die de energie verkoopt, kan door inzage in de verbruiksgegevens een voorspelling doen van de verwachte energiekosten bij de nieuwe energieaanbieder. Dat is het zogenaamde ‘Aanbod op maat’. Naast het energieverbruik wordt ook de datum van het einde van het contract opgevraagd. Omdat jouw gegevens niet voor dit doel aan de netbeheerders zijn afgegeven, mag dit niet zomaar. Volgens de wet ‘bescherming persoonsgegevens’ mag dit alleen na jouw toestemming.
Deze toestemming moet vrij zijn en jij moet door de verkoper goed geïnformeerd zijn. De verkoper moet hierbij duidelijk maken:
- Om welke gegevens het gaat. Bijvoorbeeld: de energieverbruikscijfers en het einde van de huidige overeenkomst.
- Voor welk doel dit gebeurt. Bijvoorbeeld: alleen voor het doen van dit aanbod.
- Wat er met die gegevens gebeurt. Bijvoorbeeld: alleen om jou nu een aanbod te doen en hierna zijn de gegevens weer alleen voor de netbeheerder.
Een energieleverancier moet achteraf kunnen aantonen dat een consument inderdaad toestemming heeft gegeven. Daarom wordt de toestemming vastgelegd, bijvoorbeeld met een geluidsopname of een handtekening.
Identificatie aan de hand van een klantsleutel
Om te voorkomen dat iedere verkoper in de gegevens kan kijken, wordt met een zogenaamde ‘klantsleutel’ gewerkt die alleen de consument zelf weet. Die ‘klantsleutel’ bestaat bijvoorbeeld uit de laatste nummers van een iban-nummer of een deel van een geboortedatum. De energieverkopers en -aanbieders gaan helaas pas vanaf april 2018 met deze ‘klantsleutel’ werken. Ondertussen zijn er geen technische waarborgen dat niet ‘iedere verkoper’ bij de verbruiksgegevens kan.
Er wordt wel geëist dat de aanvragen voor inzage altijd via de nieuwe aanbieder lopen. Daardoor is altijd terug te leiden waar vandaan de opvragen zijn gekomen. Ook hebben netbeheerders een maximum ingesteld voor het aantal opvragingen.
Verkeerde voorspellingen
Overigens blijkt uit de klachten over ‘Aanbod op maat’ dat de verkoper er met zijn voorspelling nog wel eens naast zit. Een aantal consumenten klaagt dat de maandelijkse kosten hoger blijken te zijn dan van te voren beloofd. Bovendien doen de verkopers uitspraken over de hogere kosten die de consument gaat maken bij zijn huidige aanbieder – en ook die voorspellingen blijken regelmatig niet te kloppen. Wij adviseren om nooit zomaar op een energieaanbieding aan de deur in te gaan.
Oriënteer je eerst, bijvoorbeeld op internet. Mocht je toch op een dergelijk aanbod in willen gaan, dan raden we je aan om de beloftes eerst op papier te laten bevestigen. Hierdoor staat het aanbod zwart op wit en heb jij als consument een sterkere bewijspositie als de energieaanbieder zijn beloftes niet nakomt. Weet ook dat je altijd 14 dagen bedenktijd hebt bij aankopen aan de deur.
Problemen? Meld het!
Ook nu al wordt er ‘Aanbod op maat’ verkocht en uit een aantal signalen blijkt dat consumenten niet altijd toestemming voor inzage door de verkoper hebben gegeven. In sommige gevallen ontbrak een uitleg. De meldingen keren met enige regelmaat terug en gaan recentelijk met name over verkopers van energiebedrijf Qurrent. Consumenten die ook verkopers aan de deur krijgen die zonder hun toestemming inzage hebben in hun verbruiksgegevens, roepen we op om een melding te doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Consumenten die zeker willen stellen dat hun klacht ook echt wordt opgevolgd, kunnen een zwaarder middel inzetten en een handhavingsverzoek bij de AP indienen. Bron: Consumentenbond
Bekijk de 5 meest gemaakte fouten bij vergelijken energieaanbiedingen